Din sumarul Contemporanul nr. 6/ 2015
Polemice
■ Sângele tinerilor vărsat în
1989, în zilele Revoluţiei, a fost zadarnic? A fi un bun român, în
România anului 2015, când scriu aceste rânduri, înseamnă a fi comunist
etc.; nu sunt comunistă, nici n-am fost vreodată, dar ţin la originile
mele şi ale neamului, din al cărui trunchi am crescut şi m-am format.
A-ţi asuma identitatea, rădăcinile, tradiţia, înseamnă a fi ceauşist.
Oare? Nu e o confuzie ticăloasă la mijloc? O confuzie între
naţionalismul ceauşist, instrumentalizat în scopuri propagandistice, şi
naţionalismul european; confuzie, a cărei menire e să servească adepţii politicii corecte, practicanţi ai unui neoliberalism de o brutalitate unică în istoria ţării noastre
■ Dacă în anii proletcultismului
revizionismul era practicat cu înverşunare de adepţii real
socialismului, în zilele noastre epurările simbolice, lapidările
publice, excluderile, campaniile de compromitere sau tăcerea, boicotul –
adică un alt tip de valorizare – sunt puse în scena realităţii de un
grup de intelectuali de dreapta, care şi la douăzeci şi cinci de ani
după Revoluţia din 1989, în condiţiile în care România este membru al
Uniunii Europene şi aliat NATO, continuă să lupte cu obstinaţie
împotriva comunismului, identificându-se cu o ipostază a rinocerismului
şi a mancurtizării intelectuale
■ Cunoscuţi intelectuali
occidentali au taxat nu puţini intelectuali români penru înverşunarea cu
care judecă trecutul şi istoria poporului, din care ei înşişi fac
parte. Interesant e că profitorii, fiii şi fiicele politrucilor de
altădată se arătau şi sunt, în continuare, nu rareori, cei mai vocali,
simţul practic, interesele şi oportunităţile ghidându-i noapte şi zi.
Nelipsit de interes e şi faptul că unii dintre cei ce au avut o poziţie
privilegiată în timpul dictaturii, o au, straniu, şi acum, în zilele
noastre, în care, scria cineva, se vede de la distanţă, că „orice
impostură îşi are momentul ei de grandoare”
Încep să cred din ce în ce mai ferm că
pentru unii români libertatea e o prăpastie. Relativ nu de mult, un
prieten a făcut o metaforă, care mi s-a părut iniţial cvasisinistră.
După 1990, românii au înaintat printr-un culoar; la capătul acelui
culoar era o uşă, pe care scria Libertate. Românii au deschis-o
şi s-au prăbuşit într-o prăpastie. Cum arată acea prăpastie? Cine a
căscat-o acolo, în fundul acelui culoar imaginat şi real, în egală
măsură? Oare nu noi înşine? Libertatea a fost şi rămâne un şoc;
libertatea a fost şi rămâne a fi un taifun. Libertatea a dizlocat
destine ce păreau majore, a aruncat în aer cariere, instituţii,
obiceiuri. Surpându-se un regim dictatorial, în chip firesc, în lumina
reflectoarelor, înaintea tuturor, au apărut – nu o dată în istoria
popoarelor lumii – oportuniştii vremurilor noi, inchizitorii de
serviciu, procurorii culturali, ştabi ai timpurilor noastre. În acel
haos postdecembrist, s-a instaurat o ordine ireproşabilă pentru un grup
de profitori. În cartea România noastră, Virgil Nemoianu
susţine nu fără amărăciune că „s-au creat nişte categorii de noi «ştabi»
înlocuitori, aproape echivalenţi ai celor vechi: Patapievici, Pleşu,
Dinescu, în loc de Râpeanu, Ion Dodu Bălan, Victor Tulbure sau Cicerone
Theodorescu”. În postcomunism, mişcarea anticomunistă a început să fie
manipulată, în timp, din ce în ce mai grosolan, în special, în ultimul
deceniu. Tot ce venea din comunism, era rău, foarte rău, tocmai bun de
aruncat la gunoi, dacă nu direct la stâlpul infamiei. Cunoscuţi
intelectuali occidentali au taxat nu puţini intelectuali români penru
înverşunarea cu care judecă trecutul şi istoria poporului, din care ei
înşişi fac parte. Interesant e că profitorii, fiii şi fiicele
politrucilor de altădată se arătau şi sunt, în continuare, nu rareori,
cei mai vocali, simţul practic, interesele şi oportunităţile ghidându-i
noapte şi zi. Nelipsit de interes e şi faptul că unii dintre cei ce au
avut o poziţie privilegiată în timpul dictaturii, o au, straniu, şi
acum, în zilele noastre, în care, scria cineva, se vede de la distanţă,
că „orice impostură îşi are momentul ei de grandoare”. (Theodor
Codreanu) La începutul celui de-al treilea mileniu, impostura îşi
trăieşte unul dintre vârfurile gloriei. Impostura zgomotoasă, grăbită să
obţină avantaje din orice mişcă, respiră. Important
e ca această impostură să-şi primenească cu promptitudine dosarele, să
inventeze disidenţă acolo, unde nu e nici vorbă de aşa ceva; să-şi
potrivească în funcţie de interese veşmintele, mintea, ritmurile
respiraţiei.
Ne place sau nu ne place, e timpul să
luăm focul cu mâinile noastre. Nu ne mai putem permite să luăm focul cu
mâini de împrumut. M-a frapat o imagine din cartea Comunismul cu rele şi rele,
semnată de Magda Ursache, care ne spune o povestioară de trezit
adulţii, „cea cu flăcăruia care se obrăzniceşte, sare din sobă pe masă
şi dă foc la casă”. Magda Ursache îl invocă pe Baudelaire, care susţine
că naţiunile fac tot ce le stă în puteri ca să nimicească oamenii mari.
Românii „recenţi” – scrie Magda Ursache – cu siguranţă fac tot ce le stă
în puteri ca să nu oprească vânătoarea de oameni mari. „Oamenii
recenţi”, oportuniştii vremurilor noi adică, taie de pe listele lor şi
calomniază tot ce-i incomod, tot ce le ameninţă recunoaşterea tablei de valori noi, despre care a scris H.R. Patapievici.
Dintr-o farsă am lunecat în alta şi
ne-am trezit, pare-se, pe marginea unui regim construit pe model
sud-american: dacă eşti atent la faţada societăţii româneşti, tragi
concluzia că e vorba de o democraţie în toată legea; dacă, însă,
analizezi fondul, găseşti suficiente argumente, ca să te referi la o dictatură în toată regula. Dictatură a intereselor, dictatură de catifea
i s-a spus adesea. Am fi continuat să-i spunem la fel, dacă majoritatea
posturilor de televiziune şi a publicaţiilor n-ar fi fost împânzită de
telenovele cu cătuşe, de simbolice execuţii publice, de dezinformări,
atacuri în haită, campanii de compromitere şi manipulări făcute conform
unor stranii principii tribale, decupate parcă din perioada
stalinisto-dejistă şi adaptate vremurilor new media, când
informaţia se răspândeşte fulgerător şi – grăbindu-se toţi nu se ştie
din ce motive şi nici nu cred să se afle vreodată încotro anume – nu mai
e timp să fie verificată într-un context în care majoritatea presei
româneşti s-a tabloidizat în ritmuri alerte. O parte a mass-mediei
româneşti inventariază consecinţele dezastrului din ultimul mandat
prezidenţial de durata unui deceniu. Se constată existenţa unui regim
mafiot, răspândit aidoma unei caracatiţe, un regim care a jefuit ţara
lui Dimitrie Cantemir şi a lui Nicolae Iorga, ţara lui Mihai Eminescu şi
Lucian Blaga. După modelul stalinisto-dejist, care înfiera fiii de
burghezi, evreii, elitele din politică, ţărănime, intelectualitate,
acest regim, numit de toţi, fără excepţii, epoca Băsescu, a
învrăjbit o pătură socială împotriva alteia, reprezentanţii unei meserii
împotriva altora. Unii tineri detestă bătrânii, umiliţi şi reduşi la
muţenie în ţara lor, simţindu-se vinovaţi de faptul că există şi că au
devenit o povară pentru ceilalţi. Unii dintre cei angajaţi în „câmpul
muncii” sunt porniţi împotriva bolnavilor şi a mamelor, care îşi cresc
copiii din alocaţiile tăiate drastic. Unii angajaţi ai instituţiilor
statului nutresc resentimente faţă de unii indivizi din categoriile
dezavantajate şi faţă de unii minoritari; „du-te şi ia-ţi pensia unde
te-ai născut, nu aici, în România!” a exclamat o angajată a Casei de
Pensii, îmbrâncind-o pe Mama mea – născută în Basarabia – care nu-şi
cerea decât un drept garantat de Constituţie. Muribunzii bolnavi de
cancer şi de hepatită, cărora li se taie abuziv tratamentul, încep să
urască guvernul, factorii care aplică tăierile de fonduri, în condiţiile
în care întreaga naţiune este informată că nu există bani, s-a ajuns la
fundul sacului etc. Se închid spitale, şcoli, librării. Bibliotecile nu
mai au fonduri pentru achiziţii de carte. Se taie din fondurile
salariale, din alocaţii, se impozitează pensiile. Se taie de
pretutindeni din declarata lipsă a fondurilor.
Aceasta e realitatea traumatizantă,
imorală, în care am trăit până acum câţiva ani. Avem în spatele nostru
un regim care a promovat genocidul, discriminarea, ostilitatea, ura,
vrajba, jaful la scară naţională. Se pare că proporţiile jafului sunt
greu de neglijat. Nici unul dintre preşedinţii statului român – cu
excepţia dlui T. Băsescu – n-a reuşit performanţa de a construi un
sistem mafiot, clătinând la temelii nu puţine instituţii ale statului.
De bună seamă, suntem supăraţi. Supăraţi pe bună dreptate. Ne întrebăm,
vinovaţi, unde şi cu ce am greşit? Sângele tinerilor vărsat în 1989, în
zilele Revoluţiei, a fost zadarnic? A fi un bun român, în România anului
2015, când scriu aceste rânduri, înseamnă a fi comunist etc.; nu sunt
comunistă, nici n-am fost vreodată, dar ţin la originile mele şi ale
neamului, din al cărui trunchi am crescut şi m-am format. A-ţi asuma
identitatea, rădăcinile, tradiţia, înseamnă a fi ceauşist. Oare? Nu e o
confuzie ticăloasă la mijloc? O confuzie între naţionalismul ceauşist,
instrumentalizat în scopuri propagandistice, şi naţionalismul european;
confuzie, a cărei menire e să servească adepţii politicii corecte,
practicanţi ai unui neoliberalism de o brutalitate unică în istoria
ţării noastre. Neoliberalism ce are faţă globalistă, menit să distrugă
totul în calea sa: istoria, rădăcinile identitare, tradiţia, valorile
fondatoare, valorile de vârf ale naţiunii române, prin care s-a
conservat caracterul european al culturii române, mai cu seamă, în
vremuri fără Dumnezeu. În România anului 2015, e în plină desfăşurare un
fel de experiment Piteşti III, aplicat cu mijloace insidioase, subtile,
la scară naţională.
Cum au fost posibile abuzurile,
inventariate, la ora actuală, cu uimire, spaimă, patetism, oroare? Oare
mecanismele instituţionale ale unui stat democratic nu aveau menirea să
oprească orice derapaj, orice început de abuz, orice abatere de la
normele de drept ale unui stat european? Cât de consolidată şi matură este democraţia românească? Existenţa regimului trecut – sper, trecut
– oare nu este un argument în favoarea faptului că democraţia
românească este fisurată în esenţă, e şubredă şi că n-a ajuns nici în
pubertate? Câţi dintre partenerii noştri europeni – în frunte cu cei din
statele nordice – îşi pun aceste întrebări? Ce are de câştigat România
din răspunsul la această avalanşă de întrebări? Ce are de pierdut? Şi
cât a pierdut? Cum a fost posibil regimul Băsescu? Această întrebare îmi
revine obsesiv în minte; dincolo de analizele făcute, dincolo de
posibilele reacţii, se lasă o tăcere asurzitoare. Nu vreau să condamn pe
nimeni. Nici nu-mi stă, de altminteri, în fire. Nu sunt membru al nici
unui partid; nu sunt nici de dreapta, nici de stânga. Nu ţin să apăr pe
nimeni; sunt scriitor român şi fac ceea ce ştiu să fac cel mai bine:
scriu. De ce scriu despre acest subiect? Pentru că vreau să înţeleg ce
se întâmplă cu noi, cu ţara mea, de unde ezit să plec, deşi mă gândesc
tot mai insistent şi tot mai des s-o părăsesc până n-am îmbătrânit de
tot. Îmi doresc să înţeleg ce am făcut, ce facem, cine suntem şi încotro
ne îndreptăm.
În România, dreapta nu este ceea ce
pretinde, ca şi stânga, de altfel. Partizanatul politic s-a lăţit la
scară naţională. Clasa politică este compromisă iremediabil; excepţiile,
ca de obicei, nu fac decât să confirme regula. Politica românească nu
are, la ora actuală, personalităţi de anvergura unor „monştri sacri” ca
regele Carol I, Ferdinand, Maniu, Brătianu. Nu există interese ale
naţiunii române; în schimb, există interese ale unor partide, care îşi
schimbă vertiginos componenţa la trei secunde după alegeri. A pretinde
că orice face dreapta – inclusiv o dictatură de durata unui deceniu – e
binevenit şi e corect politic, iar orice ar face stânga – e condamnabil,
diabolic etc., înseamnă a judeca ca orbeţii, adoptând un exclusivism
politic cel puţin straniu şi, evident, de departe, defavorabil naţiunii
române. A pretinde că stânga e alcătuită preponderent din moştenitori ai
protagoniştilor regimului ceauşist şi, prin urmare, e de aruncat la
groapa de gunoi a istoriei, iar dreapta e curată ca dimineaţa aceasta de
început de iunie, înseamnă a te ascunde de realitate, mistificând-o şi
iluzionându-te, eventual, în scopuri oportuniste. Partizanatul politic
domină la modul excesiv societatea românească, inclusiv – adevăr, în
esenţă, de neacceptat – cultura română; domină şi bruiază existenţa ei
firească. În domeniul culturii scrise, în perioada postcomunistă, se fac
revizuiri, epurări şi excluderi tendenţioase – de o brutalitate
comparabilă cu cea specifică perioadei stalinisto-dejiste – în funcţie
de două criterii: apartenenţa la dreapta politică şi dosarele
securităţii, care sunt, după cum s-a văzut în ultimul deceniu,
manipulate. Dacă în anii proletcultismului revizionismul era practicat
cu înverşunare de adepţii real socialismului, în zilele noastre
epurările simbolice, lapidările publice, excluderile, campaniile de
compromitere sau tăcerea, boicotul – adică un alt tip de valorizare –
sunt puse în scena realităţii de un grup de intelectuali de dreapta,
care şi la douăzeci şi cinci de ani după Revoluţia din 1989, în
condiţiile în care România este membru al Uniunii Europene şi aliat
NATO, continuă să lupte cu obstinaţie împotriva comunismului,
identificându-se cu o ipostază a rinocerismului şi a mancurtizării
intelectuale. (N. Sălcudeanu, Revizuire şi revizionism în literatura postcomunistă, Editura Muzeului Naţional al Literaturii Române, 2014) „Elita noastră intelectuală [mai exact, o parte a acesteia – n.n.]
este defazată, fiind orientată spre dezbaterea unor teme vetuste.
Problema României nu este lupta împotriva comunismului”. (C. Schifirneţ,
Condiţia intelectualului în contextul europenizării societăţii româneşti)
Câţiva scriitori valoroşi au lunecat
într-un partizanat politic cel puţin straniu. Dacă acum două-trei
decenii aş fi citit afirmaţiile de mai jos ale Anei Blandiana, mă
îndoiesc că admiraţia mea faţă de această scriitoare de versuri ar fi
rămas intactă: „Problema este aceeaşi oriunde în lume: să nu i se dea
niciodată unei persoane sau unui partid prea multă putere, deoarece
acesta va cădea în ispită. Acesta este marele pericol şi în România cu
postcomuniştii premierului Ponta. El în funcţia de preşedinte şi o
majoritate absolută a PSD-ului în Parlament ar însemna dictatură. Ar
însemna distrugerea statului de drept. Tocmai pentru că în ultimii ani,
în domeniul justiţiei, s-au făcut progrese, pe care le datorăm fostei
Ministre a Justiţiei, Monica Macovei, dar şi preşedintelui Traian
Băsescu. Un aspect care nu este deloc pe placul multor politicieni de
astăzi”. (cotidianul elveţian Berner Zeitung) În toamna anului
2014, când această scriitoare făcea declaraţiile tocmai citate, ieşeam
dintr-un deceniu, în care dreapta a avut toată puterea, aproape.
Dreapta, care are în rândurile ei nu puţini reprezentanţi ai regimului
Ceauşescu (inclusiv urmaşi ai politrucilor de odinioară), în frunte cu
lăudatul de către poetesa Blandiana preşedinte.
Comparată cu „o sfântă de litere” a
literaturii ruse, Anna Ahmatova, în realitate, Blandiana a fost, după
cum am citit pe site-ul revistei Observator cultural, „o
răsfăţată a tuturor regimurilor”. Sub dictatura ceauşistă, dna Blandiana
a beneficiat de sprijinul câtorva persoane suspuse, care au servit
asiduu regimul opresiv. În perioada debutului, Ana Blandiana era
cunoscută ca fiică de preot legionar, arestat de autorităţile bolşevice.
În dosarul R 512 din Arhivele Naţionale Istorice Centrale, Fond CC al
PCR Secţia Cadre, se menţionează faptul că tatăl poetei, Gheorghe Coman,
„în anul 1934 s-a înscris în organizaţia legionară în care a deţinut
funcţia de şef de cuib. A participat la rebeliunea legionară din
Timişoara, fapt pentru
care a fost condamnat la 2 ani închisoare cu suspendare. În 1959 a fost
condamnat la 6 ani închisoare pentru participare la activitate ostilă
de nuanţă legionară; este decedat din 1964”. Pentru că nu trebuie luat ad litteram orice
înscris, am încercat să verific informaţia tocmai citată. În această
ordine de idei, este interesantă mărturia profesorului Ion Ianoşi,
membru de onoare al Academiei Române, autor al unei impresionante opere
ce denotă un spirit mitteleuropean, pe vremuri instructor în CC, care,
după ’89, spre onoarea d-sale, şi-a asumat trecutul – ceea ce nu l-a
împiedicat pe Mircea Mihăieş să recurgă la o tentativă de linşaj
mediatic. Ion Ianoşi notează, între altele, că „sub Gheorghe
Gheorghiu-Dej, în ultima sa perioadă, actele de neiertare şi de iertare au fost ba succesive, ba concomitente”, precizând mai multe aspecte referitoare la biografia autoarei Fals tratat de manipulare:
„Conducerea de partid orădeană îi era categoric ostilă [Anei
Blandiana]: fiica unui preot legionar şi militant împotriva noii
orânduiri nu merită să fie reabilitată. Clujul avea o raportare mai
nuanţată; iar rectorul Universităţii, Constantin Daicoviciu, i-a
susţinut, direct şi hotărât, cauza. Noi ne-am situat de la început de
partea ei şi, întăriţi de sprijinul clujean, am întocmit referatul
solicitat, în termeni favorabili. «De sus» ni s-a dat undă verde spre a
acţiona. Am invitat-o pe Coman-Blandiana la Bucureşti. S-a prezentat la
secţie, la data şi ora fixate. O am în minte: tânără, sfioasă, de o
frumuseţe ieşită din comun, mimând încântarea de a fi primită la CC.
Şeful de sector, Constantin Drăgoescu, s-a umflat în pene, i-a sugerat
că în obţinerea succesului i-a revenit partea leului. Ceilalţi doi
prezenţi la scurta întrevedere, cât de cât părtaşi la soluţionarea
favorabilă a «cazului» – totuşi, decisă în sferele înalte – ne-am simţit
stânjeniţi. Tânăra a fost înmatriculată studentă la Filologie şi a
reînceput să publice în reviste, cu precădere în Contemporanul,
condus de George Ivaşcu. Tatăl, scurtă vreme după graţiere, a murit în
condiţii teribile: pare-se, ars de benzina care a luat foc în timp ce-şi
curăţa podeaua locuinţei. În acelaşi an 1964 a avut loc debutul ei
editorial, cu placheta de versuri Persoana întâia plural,
prefaţată de Nicolae Manolescu. (Dată la cules în ianuarie, bun de tipar
în martie, în tiraj de 1 650 de exemplare broşate.) În condiţiile date,
nu erau nici ieşite din comun şi nici retroactiv imputabile poemele
conformiste incluse în volum, fără de care Editura pentru Literatură nu
l-ar fi publicat. Cea dintâi poezie se intitula Partidului; a doua – N-am traversat hiatul îndoielii. Mai încolo urma Revoluţia, care îl invoca pe Lenin. Penultimul poem, Eseu la Hunedoara, apăruse înainte în Gazeta literară (25 iulie 1963). Ultimul, cules în cursive, Post scriptum,
avea următorul final: «De continentul tristeţii ne mai atinge un istm,
Ne vom desprinde pământul de el în curând,/ Şi-o să te cânt, iubire, o
să te cânt / În comunism»”. (Ion Ianoşi, Internaţionala mea. Cronica unei vieţi, Editura Polirom, 2012)
Eliberat din închisoare la intervenţia unuia dintre tartorii regimului dejist, I.G. Maurer, şi numit la conducerea revistei Contemporanul,
George Ivaşcu le-a oferit rubrică săptămânală Anei Blandiana şi lui N.
Manolescu. Iată un adevăr pe care tinerii de azi nu-l prea cunosc: a
avea rubrică permanentă timp de ani, decenii, sub Ceauşescu însemna a
face parte din nomenclatură. Ca şi N. Manolescu, A. Blandiana a avut
rubrică sub Ceauşescu răstimp de decenii. Ana Blandiana a fost
sprijinită de Geo Bogza şi de Gogu Rădulescu
– una dintre cele mai influente persoane din epoca Ceauşescu. Ca şi
Blandiana, Gogu Rădulescu avea o casă la Comana, unde primea nu puţini
scriitori importanţi. (Ar fi interesant de văzut cine sunt aceştia şi ce
rol au avut aceste personaje, cum s-au poziţionat după ’90, când nimeni
nu-i mai obliga să joace un rol fals.) Era vorba de un grup de
scriitori, care îl curtau, pentru a obţine diverse avantaje: volume
publicate în Colecţia Biblioteca pentru Toţi, nenumărate călătorii în
Vest, când o călătorie era un vis etc.; scriitori pe care, jucând rolul
unui liberal, G. Rădulescu îi folosea fie pentru a influenţa mediul
intelectual, fie pentru a culege informaţii, nu neapărat politice, dar
foarte importante pentru controlul situaţiei. Gogu Rădulescu, unul
dintre oamenii de bază ai dictatorului, a fost cel care a stat
neclintit lângă N. Ceauşescu: a apărut lânga dictator la TVR, în timp ce
acesta înfiera serviciile străine şi huliganii. În libertate, autoarea
volumului Somnul din somn, în colaborare cu liderul opoziţiei
de dreapta, Corneliu Coposu, a desfăşurat o amplă activitate în calitate
de membru fondator al Alianţei Civice şi a înfiinţat Memorialul de la
Sighet. Nimeni nu contestă meritele acestei scriitoare. A vorbi, însă,
excesiv de cele câteva mărunte acte de opoziţie la dictatură şi,
respectiv, despre cele câteva interdicţii de semnătură ale Anei
Blandiana ca despre o disidenţă „faimoasă” şi a trece sub tăcere
disidenţa reală a unor scriitori ca, de pildă, Paul Goma, Nicolae
Breban, Virgil Tănase, Dumitru Ţepeneag sau Gabriel Andreescu, înseamnă a
falsifica istoria disidenţei româneşti. Încă un detaliu, care ţine de
istorie literară şi de profilul moral al unor scriitori. Sub dictatură
un scriitor nu putea fi arestat dacă era membru al Uniunii Scriitorilor
din România. Ştiind că astfel îl aruncă pe mâna zbirilor ceauşişti, în
1977, Ana Blandiana a votat pentru excluderea disidentului Paul Goma din
USR. Printre cei care au procedat la fel se află N. Manolescu, Ştefan
Aug. Doinaş, Fănuş Neagu. Scriitoarea ştie, de bună seamă, că prestanţa
d-sale, atunci, în timpul dictaturii, a fost departe de a fi tot timpul
fără reproş. O spune răspicat într-un poem din volumul Patria mea A4:
„Mai nevinovată, dar nu nevinovată,/ În acest univers în care/ Înseşi
legile firii hotărăsc/ Cine trebuie să ucidă pe cine/ Şi cel ce ucide
mai mult este rege:/ Cu ce admiraţie este filmat/ Leul placid şi feroce
sfârtecând căprioara,/ Iar eu, închizând ochii sau televizorul,/ Am
senzaţia că particip la crimă mai puţin,/ Deşi ştiu că-n opaiţul vieţii/
Trebuie pus mereu sânge,/ Sângele altuia.// Mai nevinovată, dar nu
nevinovată,/ Am stat la masă cu vânători,/ Deşi îmi plăcea să mângâi
urechile lungi/ Şi mătăsoase ale iepurilor/ Azvârliţi, ca pe un
catafalc,/ Pe faţa de masă brodată./ Vinovată, chiar dacă nu eu apăsam
pe trăgaci,/ Ci-mi astupam urechile,/ Oripilată de zgomotul morţii/ Şi
de mirosul sudorii neruşinate a celor ce-au tras.// Mai nevinovată, dar
nu nevinovată,/ Totuşi mai nevinovată decât tine,/ Autorul acestei
perfecţiuni fără milă,/ Care ai hotărât totul/ Şi apoi m-ai învăţat să
întorc şi celălalt obraz”. (Animal planet) Întrebarea firească
este următoarea: cunoscându-şi, evident, concesiile – unele dintre ele,
justificate, probabil, în contextul sălbăticiei dictaturii româneşti –
din ce motive Ana Blandiana nu şi le asumă, din ce motive încearcă să-şi
primenească dosarul (de pildă, în Fals tratat de manipulare),
erijându-se în ceea ce n-a fost niciodată: un disident faimos al
regimului Ceauşescu? O face, fiindcă nu are încredere în valoarea
propriei opere, traduse în peste douăzeci de ţări, sau din alte motive?
Nu judecăm pe nimeni. Nici nu facem
analize psihologice şi portrete morale în funcţie de modul în care se
potriveşte sau nu cineva portretului-robot al unui erou. Departe de noi o
asemenea intenţie. Încercăm să aducem în lumina prezentului câteva
fapte şi să pricepem din ce cauze unele realităţi sunt mistificate,
altele ascunse, iar altele oferite publicului larg drept adevăr unic
etc. Una dintre temele extrem de interesante, care merită discutate en detail,
aşadar, rămâne a fi raportul dintre intelectuali şi putere. E limpede
că, în absenţa girului unei părţi a presei, a unei părţi a instituţiilor
statului, a unei părţi a societăţii civile şi a unor lideri de opinie
ş.a., regimul Băsescu ar fi fost imposibil. Care sunt instituţiile şi
intelectualii, care au girat acest regim de tristă pomină? În ce măsură
răspunderea, în această ordine de idei, revine următoarelor
personalităţi şi instituţii? Uniunea Scriitorilor din România, un soi de
„placă turnantă”, condusă de acad. Nicolae Manolescu, până nu de mult
ambasador numit în funcţie de dl T. Băsescu; Editura Humanitas,
înfiinţată de excelentul librar Gabriel Liiceanu, care, în 1990,
preluând fondurile consistente şi contractele Editurii Politice, a
lansat în forţă mişcarea Humanitas, beneficiind, în trecut, de sprijinul
şi audienţa a doi excelenţi şi curajoşi cronicari de radio la Europa
Liberă: Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, propulsaţi în ipostaza de
sfetnici ai naţiei; Colegiul Noua Europă şi revista Dilema veche,
conduse de Andrei Pleşu; PEN Club România, prezidat şi politizat în
exces de Magda Cârneci, preşedintă a Grupului de Dialog Social, ş.a.
Prin politizare excesivă şi exclusivistă, prin excluderea dialogului,
oare, PEN Club România nu calcă principiile cartei PEN International la
capitolul libertatea de opinie a scriitorilor şi libertatea de
circulație a ideilor?
Din acest început de enumerare nu are cum lipsi, de bună seamă, Grupul de Dialog Social (GDS), cu organul său, revista 22
– simbolurile de odinioară ale Revoluţiei, care acumulaseră în
cincisprezece ani un prestigiu uriaş. Farsa istoriei e că, eliminând din
rândurile sale vocile critice, vocile incomode (Gabriel Andreescu,
Sorin Ilieşiu ş.a.), GDS s-a transformat într-o sectă exclusivistă,
manipulatorie, care a girat regimul trecut, împreună cu intelectuali de curte ai lui Băsescu – sintagmă care nu este un stigmat,
după cum susţine, falsificând grosolan trecutul imediat, eseistul H.R.
Patapievici, în timp ce îl compară cu stigmatul aplicat de unii
antisemiţi unora dintre reprezentanţii poporului iudaic. Intelectualii de curte ai lui Băsescu
e o sintagmă care trădează o realitate, în esenţă, de neacceptat. O
realitate neregretată nici de Andrei Pleşu, nici de Gabriel Liiceanu,
nici de H.R. Patapievici, nici de Ana Blandiana, nici de Mircea
Cărtărescu, nici de Vladimir Tismăneanu, nici de Mircea Mihăieş, nici de
alţi intelectuali de curte ai fostului preşedinte al României, afirmaţi
ca „agenţi manipulatori de opinie”, care au ideologizat excesiv spaţiul
public şi, mai cu seamă, cultura, prin mass şi new media,
transformând-o – într-un regim democratic de faţadă – într-un
„transportor insidios de ideologie şi chiar de propagandă prin cultură,
după modelul războiului rece cultural”. (Nicoleta Sălcudeanu)
Exclusivismul, „agresivitatea vocilor publice larg mediatizate”,
„violenţa şi intoleranţa atitudinilor publice curente”, „tendinţa de a
denunţa drept «comunist», «neocomunist», «criptocomunist», «nostalgic»
orice punct de vedere diferit de canonul dominant” (Vladimir Pasti),
respingerea dialogului, autoritarismul practicat de intelectualii
„recenţi”, la care tocmai am făcut referire, se circumscriu, fără dubii,
„anticomunismului bolşevic”. În opinia disidentului Gabriel Andreescu,
care face, la rândul lui, un inventar impresionant al „mănunchiului de
instituţii cu impact” deţinute de grupul de intelectuali de dreapta
amintiţi adineaori, e vorba de o comunitate „coalizată în jurul
exploatării statutului de intelectual”, „rolul de placă turnantă”
avându-l dl acad. Nicolae Manolescu, preşedinte al USR. (G. Andreescu, Melodrama forului. Documentele Securităţii despre identitatea şi rezistenţa intelectualilor)
Va urma…
Prima parte a articolului:Intelectualii „recenţi” şi prăpastia libertăţii (I)
Partea a doua:
Intelectualii „recenţi” şi prăpastia libertăţii (II)
Partea a treia:
Intelectualii „recenţi” şi prăpastia libertăţii (III)
Citiţi în întregime dosarul dedicat
„afacerii plutonului de execuţie” Breban-Patapievici-Liiceanu în
versiunea tipărită a revistei Contemporanul nr. 06 Iunie/ 2015, care va
apărea luni 29 iunie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu