Augustin Buzura: Tropăim, tropăim!
Am
urmărit cu tristeţe şi dezgust tirurile bine concertate asupra
Academiei Române. Pretextul a fost Nicolae Breban care, bănuiesc, s-a
obişnuit cu tentativele de linşaj mediatic încă de pe vremea
Răposatului, tentative la fel de eficiente şi astăzi, când democraţia
românească dă în clocot, când anticomuniştii „europeni“, prin cele mai
comuniste metode şi-au luat, cum se zice, ţara înapoi. Nu mai există
nimic sfânt, nimic drept, nimic curat decât interesul lor.
Cum să te aperi, când eşti intoxicat cu
spectacole de proastă calitate, într-o lume fără legi, însetată de
sânge, alimentată cu delaţiuni şi trădări? Fac fără să vreau o
conexiune, amintindu-mi că în Japonia, ca şi în China, clădirile de
importanţă istorică, muzeele, palatele foştilor împăraţi şi şoguni,
templele sunt, în marea
lor majoritate, înconjurate de un gard protector, cu înălţimea de cel
mult un metru, pentru ca urina acidă a diverselor potăi sau a animalelor
de companie să nu provoace daune greu sau chiar imposibil de reparat.
Fireşte, fiinţele pomenite fac şi ele ce ştiu, ridică piciorul când trec
pe lângă obiecte şi arbori, pentru a-şi marca prezenţa şi teritoriul,
iar oamenii fac şi ei ceea ce trebuie să facă pentru a-şi proteja
valorile şi mediul. La noi, acest obicei nu există – asta, dincolo de
faptul că un asemenea gard nepăzit nu ar rezista locului mai mult de o
noapte. Mai demult, respectul pentru istorie, tradiţii, cultură şi tot
ce înseamnă civilizaţie era suficient pentru a le păstra pentru cei care
vin. Din păcate, imediat după război, prostia şi incultura au ocupat
locuri privilegiate şi au prins rădăcini adânci, trainice. A început
ceea ce Marin Preda numea „era ticăloşilor“, pentru ca acum, în ultimul
deceniu postrevoluţionar, o dorinţă sau o glumă atribuită lui Victor
Eftimiu, să se materializeze: „M-am săturat de lichele, exclama poetul,
vreau canalii!“ În ceea ce mă priveşte, nu am nici o îndoială că numărul
acestora şi locul lor în actuala societate românească i-ar depăşi
aşteptările cele mai optimiste.
Academia a rezistat cu pierderi, adesea
mari, numeroaselor asalturi ale veleitarilor şi neterminaţilor. Acum ne
aflăm iar într-un asemenea moment, dar combatanţii sunt „vechi“, demult
cunoscuţi, la fel şi manierele lor, tactica şi scopul urmărit. Ei cunosc
foarte bine terenul pe care luptă, lenea şi ignoranţa celor ce s-au
obişnuit cu năravurile penibile ale politicienilor şi ale slugilor şi
mercenarilor acestora. Unul dintre „maeştrii“ lui Nicolae Breban,
Nietzsche, spunea undeva că vulturii nu trăiesc în cârduri, iar din câte
îmi dau seama, ne aflăm în faţa celui mai vechi şi mai închegat cârd
postrevoluţionar care s-ar putea numi S.R.L. Brucan. Acesta i-a ales pe
tovarăşii de crez, i-a numerotat şi, după modelul vechilor celule
comuniste din ilegalitate, după o instrucţie rapidă, tovarăşii au trecut
la fapte, orientarea politică a scriitorilor, a oamenilor de artă şi
ştiinţă fiind, precum odinioară, după război, principalul criteriu de
reevaluare. Nu ceea ce au scris era important, nu opera acestora, pentru
că şefii poliţiei culturale, la acest capitol nu stăteau prea bine, ci
relaţia cu partidul comunist. Şi ei, poliţiştii, făcuseră parte din
acelaşi partid, maestrul lor chiar din ilegalitate, dar asta nu s-a pus
nicicând la socoteală. Şi atunci, au apărut „colaboraţioniştii“,
precum Călinescu, Preda şi alţii de aceeaşi vârstă şi mărime,
„expiraţii“, „dataţii“ şi cei cu dosare de Securitate bune pentru a fi
manevrate cu dibăcie. Aşa se face că, în locul celor dărâmaţi de pe
socluri s-au urcat poliţiştii culturali, şi unii acolo au şi rămas. Iar
dacă-i citeşti „nu cazi pe spate“, cum se spune azi, adică nu sunt
cine ştie ce, în schimb, dacă citeşti ce se scrie despre ei, rămâi
uimit: avem Kierkegaard-ul nostru… Iar Hegel, Schopenhauer, Cioran,
Nietzsche, Eminescu, Caragiale şi Goga sunt puşi să stea în aceeaşi
bancă alături de Patepievici. O sută de intelectuali de elită sunt gata
oricând să iasă în stradă echipaţi cu portavoci, cu fulare, papioane şi
lozinci pentru a susţine linşarea marilor noastre valori. Istoria,
tradiţiile, religia şi modelele au fost treptat alungate din şcoli şi
pentru presă, atâta cât mai există, n-are importanţă ce a scris
Eminescu, ci faptul că l-a înşelat Veronica Micle tocmai cu Caragiale!
Ion Barbu este pomenit pentru virilitatea sa exemplară şi aşa mai
departe. A le aplica marilor clasici aceleaşi unităţi de măsură ca şi
piţipoancelor şi masculilor ce populează diversele televiziuni la ceas
de noapte nu ar fi semn de mare civilizaţie. Ne aflăm într-un moment
trist al istoriei, în care foştii internaţionalişti proletari au trecut
de la Est la Vest devenind mari europeni, căci e mult mai rentabil. Aşa
stând lucrurile, nu prea e trendy să spui că eşti român şi ţii la ţara
ta şi la istoria ei. Iar Nicolae Breban are, printre multe altele, şi
acest defect: îşi iubeşte naţia, istoria, civilizaţia românească şi
scrie ceea ce simte, dar mai ales ceea ce crede că e obligatoriu de spus
acum. Nicolae Breban este un mare scriitor, unul dintre cei mai
importanţi din literatura română, iar romanele sale ar ocupa un loc de
seamă în orice literatură. Evident, Breban nu a absolvit şcoala de
maici, nu a făcut vreun jurământ de supunere şi castitate, a decis să
trăiască pentru a scrie, iar scriitorul care îşi respectă vocaţia
consideră că nimic nu este interzis cunoaşterii. Dar, pentru a înţelege
acest adevăr, trebuie să fii chiar scriitor. Sunt de acord că Breban nu
este un ins comod, dar cine se simte deranjat de orgoliul său nu are
decât să-l ocolească. Cert este că, aceiaşi, adică tot cei ce l-au
„împrietenit“ cu generalul Pleşiţă, i-au făcut şi dosar de turnător.
Dosar pe care, de altfel, l-am publicat în întregime pentru a le
demonstra celor interesaţi cum arată o improvizaţie ordinară, o murdărie
de la cap la coadă asupra căreia justiţia a spus ceea ce era şi firesc
să spună. Detractorii de azi trec intenţionat cu vederea un fapt
esenţial: acela că, protestând împotriva Minirevoluţiei culturale,
Breban şi-a dat demisia din Comitetul Central al Partidului şi de la
conducerea României literare, după care s-a întors în ţară. Vestea am
aflat-o din Le Monde şi, recunosc, curajul lui excepţional ne-a uimit pe
toţi cei care ştiam ce riscuri îşi asumase. Sigur, aş mai putea vorbi
şi despre alte întâmplări în jurul acestui eminent confrate, căci
curajul şi l-a dovedit nu numai în confruntarea cu oficialităţile
comuniste, ci mai ales în încleştarea cu hârtia albă, scoţînd la lumină
partea sa de originalitate. Din păcate, nu pentru aceasta a ajuns sub
tirul încrucişat al intelectualilor lui Băsescu. Aşa cum şi era de
aşteptat, la conferinţa de presă prilejuită de instalarea sa la
preşedinţia I.C.R., domnul Radu Boroianu a uitat să mă invite, ca nu
cumva să-şi supere noul duhovnic care pare a fi nimeni altul decât
domnul Horia-Roman Patapievici. Şi sunt convins că peste puţin timp
pasiunea lor comună se va vedea cu ochiul liber. Prin urmare, nu ştiu
decât din reproduceri ce a spus Nicolae Breban la ICR, dar l-am urmărit
cu multă atenţie la Antena 3, dialogând cu gazetarul de mare valoare şi
probitate morală care este domnul Radu Tudor, şi nu-mi amintesc să fi
făcut vreuna dintre afirmaţiile care i se reproşează. Nu a vrut să
împuşte pe nimeni, nici aici şi nici la Academie, unde domnului Liiceanu
nu i s-a rostit numele nici măcar din întâmplare, dar potrivit
obiceiurilor şi practicilor autointitulatei „elite“ nu putea să
lipsească de niciunde, cu atât mai puţin dintre viitoarele victime. Dacă
a supravieţuit din lupta disperată cu comunismul, măcar din cea cu
Academia nu trebuia să lipsească sau să iasă în lume fără răni. Din
păcate, intelectualii băsişti au găsit în domnul Boroianu un om slab,
fără convingeri solide care se cere şi se lasă apărat. Marea lui
admiraţie pentru Nicolae Breban a încetat brusc, la prima bătaie de
vânt. Se vede că elita şi-a găsit fiinţa care s-o treacă strada. Fostul
preşedinte al României trebuie să fie mândru că intelectualii lui se
descurcă acum şi singuri. În aceeaşi ordine de idei, am urmărit şi
interviul domnului Patapievici şi, recunosc, este demn de zilele
noastre: minte cu uşurinţa cu care respiră. A spus că i-am lăsat
moştenire doar trei institute culturale în străinătate, ca fondator şi
fost preşedinte al ICR, când, în realitate, au fost 16, cum lesne se
poate vedea în Monitorul Oficial; că a tradus vreo 350 de cărţi în
străinătate, dar nu spune ale cui, cât au costat traducerile, la ce
edituri au apărut şi, mai ales, ce urme au lăsat ele în conştiinţa…
Europei. A uitat să spună, bineînţeles, ce a desfiinţat sau îngropat. Mă
refer la centre de cercetare, edituri, publicaţii. A mai afirmat că
l-am criticat în editorialele mele şi mă grãbesc să recunosc. De pildă,
atunci când tocmai în ziua alegerilor, a declarat în Spania, în ziarul
La Vanguardia, că domnul Băsescu, candidatul la preşedinţia României
pentru un nou mandat, deţine o casetă în care contracandidatul său
„primeşte sex oral“, casetă pe care însă încă nu o dă… Să-l laud pentru
că a coborât sub nivelul unui agent electoral de cartier? Pentru
situaţia jenantă în care ne-a pus, nu-mi amintesc să se fi supărat nici
un intelectual, nici unul din suta de suporteri care-i stau la
dispoziţie nu a zis nimic. Nu doresc să mă mai refer şi la textele lui
atât de cunoscute, dar încerc să înţeleg şi eu, cum poate un intelectual
să facă aşa ceva şi să nu intre în pământ de ruşine? Aici a ajuns
Kierkegaard-ul nostru? Dai lecţii Academiei, o tragi la răspundere,
vorbeşti despre ura care, chipurile, ar putea duce la pogrom, dar uiţi
că ura, în această ţară, a întreţinut-o cu măiestrie chiar sponsorul tău
şi al celorlalţi poliţişti culturali, obiectul laudelor şi al
admiraţiei tale nemãsurate şi a lor. Am aflat, de asemenea, cu această
ocazie, că lui Andrei Marga i-a lăsat moştenire un BMW sau chiar un
Mercedes, dar că acesta n-a ştiut să le mânuiască. Din păcate, la o
cercetare chiar superficială, s-a văzut că nici una dintre maşini nu era
nici măcar Dacie, ci un banal Trabant. Înfruntarea cu Breban îmi
aminteşte de o glumă şi de replica şoricelului vanitos care se plimba pe
un pod alături de un elefant: „Tropăim, tropăim!“ Fiindcă războiul cu
Breban a depăşit hotarele patriei, cred că totuşi putem avea o
certitudine: flancul de Est al NATO nu are niciun motiv să se alarmeze
deocamdată. Breban nu a făcut armata, nu cred că a tras vreodată cu
praştia şi nici cu urechea. Un scriitor, când e mare, ştie – vin iar şi
spun – că vulturii nu trăiesc în cârduri.
Sursa: Revista Cultura nr. 522 din 25.06.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu