Ce luăm cu noi după șase ani de facultate
Autori: Stud. Andra-Elena DUMITRANA , Stud. Andreea-Mădălina PANCIU , Stud. Nicoleta-Monica FOTEA , Stud. Roxana-Alina POPA | 1 Iulie 2016
Patru
 absolvente ale UMF „Carol Davila“ București scriu despre ce iau cu ele –
 la final de facultate – în afară de diplomă, cearcăne și experiența 
anxioasă a multor examene
Șanse și oameni
 Șase ani. Prea mult. Aceasta a fost concluzia la care am ajuns împreună
 cu colegii după ultimul examen. Cred că puteam să rămânem cu mai multe 
informații dacă ar fi durat mai puțin și am fi avut apoi un an sau doi 
(cum au englezii, că tot sunt pe buzele tuturor zilele astea) doar de 
practică. Pentru mine, singurul merit al acestor ani e că știu mai multe
 despre mine. Mai mult despre ce nu pot și nu vreau, mai puțin despre ce
 pot și vreau.
 Șase ani. Prea mult. Aceasta a fost concluzia la care am ajuns împreună
 cu colegii după ultimul examen. Cred că puteam să rămânem cu mai multe 
informații dacă ar fi durat mai puțin și am fi avut apoi un an sau doi 
(cum au englezii, că tot sunt pe buzele tuturor zilele astea) doar de 
practică. Pentru mine, singurul merit al acestor ani e că știu mai multe
 despre mine. Mai mult despre ce nu pot și nu vreau, mai puțin despre ce
 pot și vreau.
    
 UMF, așa cum îmi doresc să mi-o amintesc însă, este despre șanse de 
neintuit și despre oameni extraordinari. Am simțit că am început 
medicina abia în anul doi, datorită voluntariatului la UPU-SMURD 
București. Îmi amintesc că am spus la finele acelui an universitar că nu
 știu cum aș fi putut merge mai departe altfel. În ceea ce mă privește, 
această meserie nu avea și nu are sens fără pacienți. Tot UMF mi-a 
facilitat accesul la burse și la proiecte studențești, ambele atât de 
necesare pentru a fi cine sunt acum, în special ca om. Erasmus în 
Italia, stagiar în Mexic, trainer al Societății Studențești de Chirurgie
 din România, voluntar în caravana medicală „Împreună pentru sănătatea 
rurală“ și altele. Ciudat sau nu, cele mai frumoase amintiri sunt despre
 medicină și încă ceva. Un ceva personal, care e în fiecare și pe care 
trebuie doar să îl lași să iasă la suprafață. Curiozitatea, depășirea 
limitelor, pasiunea pentru „a face“ sunt doar câteva din lucrurile care 
m-au făcut să fiu studentă la medicină în felul meu.
    
 Cea mai recunoscătoare sunt, bineînțeles, pentru oamenii întâlniți. Ne 
lăsăm venele, pulsul, zgomotele cardiace, ralurile pulmonare, 
ganglionii, ficatul, splina, nasul, urechile pe mâinile curioase și 
începătoare ale celor care ne sunt colegi de câteva zile sau de câțiva 
ani. Și facem asta pentru a ne împlini misiunea. E amuzant, ne distrăm 
(chiar și cel căruia îi este produsă senzația de vomă în timpul 
laringoscopiei), dar, în spatele scenei, stau fidele valorile care ne-au
 ajutat să trecem peste toate examenele, discursurile descurajatoare, 
eșecurile.
    
 Tot după șase ani, pe lângă multe povești, știu că se așteaptă de la 
noi să avem răspunsuri clare la două mari întrebări. Ei bine, nu le am. 
Nu știu ce vreau să fac mai departe, nu știu unde voi fi peste doi sau 
trei ani. Am doar câteva „pretenții“. Mi-ar plăcea să lucrez pe o secție
 de copii și să îmi învăț meseria și afară. Poate voi fi mai sigură când
 se vor fi terminat cu adevărat toate, după concursul de rezidențiat – 
în funcție de alegerile parlamentare, după 20/27 noiembrie; eu sper cât 
mai repede, e mai mult decât obositoare perioada care tocmai a început.
    
 Și ajung astfel la o mare schimbare de care se face responsabilă UMF. 
Deși la început, visam la specialități care ne impresionau rudele numai 
din primele trei litere („chi-“...), cu gărzi, riscuri și ani mulți de 
pregătire, acum mult ne gândim la specialități în care să fie loc și 
pentru alte vise: o carieră academică autentică, familie, timp liber 
etc. Dacă ar fi să mulțumesc punctual pentru ceva, pentru oameni și 
pentru șansa de a mă autodescoperi aș mulțumi.
    
 Cât despre ce va urma, nu ne simțim pregătiți (sau puțini se simt). 
Vrem cu nerăbdare să înceapă doar pentru că sperăm ca, de data asta, să 
fie mai aproape de ce am visat mereu. Vrem să fim implicați activ, să 
învățăm cu folos, să devenim capabili să luam decizii, să ne asumăm 
situații.
    
 Repetăm de șase ani la această piesă, nu excelăm, probabil unii vor 
pleca bombănind, în timpul spectacolului. Curajul de a ieși totuși pe 
scenă vine din nădejdea că vom fi judecați cu blândețe de cei în măsură 
să ne ghideze. Pacienți, colegi, mentori. Căci nu avem pretenția de a 
vindeca, ci doar de a îngriji cu profesionalism și dragoste. Or, asta 
doar împreună o putem împlini.
Stud. Andra-Elena DUMITRANA
Alegerea de a rămâne
 Când
 am intrat la facultate, nu-mi imaginam nici pe departe prin ce aveam să
 trec în acești șase ani ce tocmai s-au terminat. Mă gândeam că în 
sfârșit voi studia doar ceea ce mă pasionează cu adevărat și că voi fi 
înconjurată de oameni cu aceeași pasiune. Priveam facultatea cu multe 
speranțe și vise, dintre care unele s-au împlinit și altele nu. Am avut 
și dezamăgiri, dar și oportunități la care nici nu visam.
Când
 am intrat la facultate, nu-mi imaginam nici pe departe prin ce aveam să
 trec în acești șase ani ce tocmai s-au terminat. Mă gândeam că în 
sfârșit voi studia doar ceea ce mă pasionează cu adevărat și că voi fi 
înconjurată de oameni cu aceeași pasiune. Priveam facultatea cu multe 
speranțe și vise, dintre care unele s-au împlinit și altele nu. Am avut 
și dezamăgiri, dar și oportunități la care nici nu visam.
    
 În anul întâi, viața studențească a început cu voluntariatul în SSMB 
(Societatea Studenților în Medicină din București). Participarea la 
diverse proiecte de voluntariat m-a făcut să cunosc mulți prieteni, 
alături de care am crescut în acești ani. M-a făcut să am o viață 
studențească extracurriculară diversă și bogată, pe lângă munca de zi cu
 zi la facultate. Dar eram fericită. Pentru mine facultatea nu a fost un
 chin, nu a fost grea, a fost exact ce credeam că va fi, mi-a plăcut 
ceea ce am făcut, ceea ce am învățat.
    
 Tot în anul întâi l-am cunoscut și pe Traian, cel care avea să devină 
soțul meu și cu care, la sfârșitul primului an, am plecat în prima 
noastră călătorie, un stagiu internațional de practică. O lună în Cairo
 (Egipt). De atunci se preconiza ceea ce aveam să devenim împreună. 
Mediciniștii călători.
    
 În următorii doi ani, am continuat să învăț și să fac voluntariat. Așa 
am început să lucrez cu studenții străini care veneau la noi să facă 
practica internațională de vară. Treptat, am ajuns să coordonez acest 
proiect. La sfârșitul anului trei, am plecat în al doilea stagiu 
internațional de practică în Taipei (Taiwan).
    
 Să plecăm în străinătate cu un Erasmus ne gândisem încă din anul întâi.
 În anul patru, am dat examenul și am câștigat o bursă de studiu în 
Franța, Lyon, pentru întreg anul cinci. În plus, am plecat și în stagiul
 internațional de practică la care visam cel mai mult: o lună în Sevilla
 (Spania).
    
 Primii patru ani de învățământ în România s-au scurs cu multe bune, dar
 și cu rele. Dezamăgirile au venit în mare parte din speranța mea că voi
 avea parte de un mediu universitar de elită, cu profesori foarte 
pasionați și dornici de a învăța niște studenți la fel de pasionați. 
Unii au fost așa: prof. dr. Mircea Ioan Popa, prof. dr. Miron Bogdan, 
prof. dr. Emanoil Ceaușu, prof. dr. Alexandru Teodor Ispas, conf. dr. 
Alexandru Florin Anca etc.
    
 Într-adevăr, au marcat viața multor studenți și nu doar din prisma 
învățăturilor medicale.  Dar am întâlnit și cadre didactice mai puțin 
interesate, alături de colegi poate la fel de dezinteresați, care m-au 
făcut să am  momente de frustrare și dezamăgire. Am continuat însă pe 
calea mea, eu am învățat pentru mine și pentru viitorii mei pacienți, 
luptându-mă an de an cu colegii mei pentru buget și pentru bursă.
    
 Am plecat în anul cinci cu visul francez în minte și cu dorința unei 
comparații realiste între cele două sisteme educaționale. Am trăit un an
 fascinant, plin de greutăți și reușite și m-am întors cu puternica 
dorință de a rămâne în țară. Pentru că nu totul este lapte și miere nici
 dincolo, nici lucrurile nu sunt atât de rele pe cât vrem noi să credem 
aici, în țară. După ce m-am întors din Franța, la trei săptămâni, am 
plecat în ultimul stagiu internațional, unul într-adevăr deosebit – 
medicină tropicală în Malang (Indonezia).
    
 Toți acești ani și experiențele trăite m-au făcut să-mi dau seama și ce
 vreau să fac mai departe în viață – boli infecțioase și tropicale. În 
anul șase, am sedimentat lucrurile, am văzut cum  ne-au transformat și 
pregătit aceste experiențe. Acești șase ani trăiți în UMF au modelat 
doctorul ce urmează să fiu. Și nu pot decât să mulțumesc. Pentru oamenii
 cunoscuți, experiența internațională, pentru soțul meu și pentru 
medicul ce urmează să fiu. 
Stud. Andreea-Mădălina PANCIU
Supraomul în fața pacientului real
 Din cele mai
Din cele mai
     Publicitate
vechi timpuri, medicului i-au fost atribuite puteri nemaiîntâlnite, în 
care și eu în urmă cu șase ani, înainte de admiterea la Facultatea de 
Medicină, credeam. Cu trecerea timpului, am realizat că de multe ori 
capacitatea unui medic de a vindeca sau de a ameliora starea unui 
pacient este limitată. Și că a te crede, ca medic, supraom este o 
lamentabilă greșeală.
    
 Au fost șase ani plini de povești și lecții de viață, a fost un periplu
 de la agonie la extaz! Nu am realizat cât de repede a trecut timpul, 
însă îmi amintesc cu drag de primul diagnostic corect, de primul 
stetoscop, de prima resuscitare!
    
 Am crescut pe parcursul facultății alături de prietenii și viitori mei 
colegi, am înțeles că dincolo de pregătirea ta teoretică, ce poate fi 
excepțională, trebuie să existe și capacitatea de a transmite încredere,
 de a-l convinge pe cel din fața ta că ceea ce îi propui este benefic. 
Nu de puține ori, tratamentul impune și schimbarea stilului de viață, 
poate cea mai greu de acceptat, pentru că este contrar a ceea ce 
individul a trăit până atunci. Credeam că este justă supărarea medicului
 practician față de pacientul care nu respectă indicațiile și corectă 
atitudinea „dacă nu faci cum îți spun eu, mergi la altcineva!“. Astăzi, 
văd această situație ca un eșec al medicului de a explica și de a 
convinge.
    
 S-a încheiat un capitol frumos, de studenție, dar începe unul plin de 
provocări, de tranziție de la pacientul ipotetic la cel real. Regret că 
situația actuală a sistemului medical mă obligă să plec într-o altă țară
 și nu cred că ar trebui să fim blamați cei care am decis pentru 
viitorul nostru că este mai bine să ne înscriem la rezidențiat în altă 
parte. Este aparent o decizie egoistă, dar nu poți să aștepți să ai 
medici pregătiți și dornici să rămână, când, tu, Ministerul Sănătății, 
nu faci nimic, nu asiguri cursuri de pregătire și perfecționare, ci 
angajezi rezidenți pentru cinci-șase ani, fără a le asigura apoi 
posibilitatea de a rămâne în clinica sau spitalul respectiv, sau măcar 
șansa unui concurs corect, pentru că oricum la anul îți vor veni alți 
rezidenți pe care îi vei putea exploata.
    
 Mă întristează faptul că inclusiv asistenții universitari tineri pe 
care i-am întâlnit de-a lungul timpului sunt resemnați, afișând frecvent
 imposibilitatea de a-și argumenta și impune punctul de vedere. „Facem 
așa, că așa spune șeful de secție“. Deși știi că este în dezacord cu 
ceea ce reprezintă standardul astăzi, deși soluția propusă este posibilă
 și în România și mai bună pentru pacient. Să pleci capul și să accepți 
neclintit este greu de înțeles și mă face incompatibilă cu acest sistem 
inflexibil.
   
 Pasivitatea tinde să devină cuvântul de ordine. Puțini sunt medicii și 
cadrele medicale universitare care înțeleg că medicina se schimbă și 
trebuie să fii la curent cu aceste schimbări, să fii flexibil și mereu 
dispus să înveți sau măcar să asculți fără a te crede superior. Rolul 
unui profesor/mentor este de a te inspira, de a te face să îți dorești 
mai mult de la tine, nu de a te submina.
   
 Medicina nu mai este o profesie pe care o practici singur atotștiutor, 
în turnul tău de fildeș, ai nevoie de colegi din alte specialități, de 
sfaturile lor. Dar multora care lucrează astăzi în sistemul medical le 
este imposibil să accepte acest „nu știu!“ care, greșit, te face 
inferior celorlalți.
    
 Există o permanentă neîncredere a pacientului față de medici, față de 
competența lor, și nu trebuie judecați pentru asta. Cum poți să te 
încrezi când nici medicii nu au încredere între ei, la nivel de 
colegialitate? Seriozitatea și munca reprezintă singura șansă de a 
reuși, din păcate de multe ori valori marginalizate și nerespectate în 
societatea noastră. Poate părea o utopie să crezi că tu o să fii cel 
care va schimba lumea, dar merită să încerci!
Stud. Nicoleta-Monica FOTEA
Nimic altceva în afară de medicină
 Cred
 că ar trebui să încep cu mărturisirea că, spre deosebire de majoritatea
 colegilor mei, n-am simțit pasiunea pentru medicină încă din copilărie.
 Decizia de a da examenul de admitere la medicină a venit în ziua în 
care am realizat că e momentul să încep să mă pregătesc pentru facultate
 și, după o relativ scurtă discuție cu mine, am ajuns la concluzia că nu
 mă pot vedea făcând altceva în afară de medicină. De-atunci, lucrurile 
au evoluat de la sine, fără să am prea mult timp să conștientizez ce se 
întâmplă. Mi-am anunțat părinții, am început pregătirea, am luat 
examenul de admitere la UMF „Carol Davila“, au urmat cursurile și 
laboratoarele la facultate, sesiunile de examene au trecut, vacanțele nu
 s-au prea simțit și m-am trezit abia aproape de sfârșitul anului doi, 
când nu înțelegeam care e scopul acestei meserii și ce caut eu la 
această facultate.
Cred
 că ar trebui să încep cu mărturisirea că, spre deosebire de majoritatea
 colegilor mei, n-am simțit pasiunea pentru medicină încă din copilărie.
 Decizia de a da examenul de admitere la medicină a venit în ziua în 
care am realizat că e momentul să încep să mă pregătesc pentru facultate
 și, după o relativ scurtă discuție cu mine, am ajuns la concluzia că nu
 mă pot vedea făcând altceva în afară de medicină. De-atunci, lucrurile 
au evoluat de la sine, fără să am prea mult timp să conștientizez ce se 
întâmplă. Mi-am anunțat părinții, am început pregătirea, am luat 
examenul de admitere la UMF „Carol Davila“, au urmat cursurile și 
laboratoarele la facultate, sesiunile de examene au trecut, vacanțele nu
 s-au prea simțit și m-am trezit abia aproape de sfârșitul anului doi, 
când nu înțelegeam care e scopul acestei meserii și ce caut eu la 
această facultate.
    
 Am avut mare noroc că acea perioadă de incertitudine nu a durat mult. 
Ceea ce a reușit în schimb să îmi dea sclipire în ochi și entuziasm în 
legătură cu medicina a fost prima practică de vară, primul contact cu 
spitalul și pacienții într-o secție de chirurgie generală.
    
 Prima zi în care am participat activ la o operație a fost ziua în care 
m-am îndrăgostit de medicină sau, mai corect, de chirurgie. Acolo am 
avut norocul să găsesc niște doctori foarte bine pregătiți, mulți în 
stagii prin străinătate, care pe lângă a fi profesori, au fost oameni și
 mi-au vorbit deschis despre ce înseamnă să fii doctor la noi în țară, 
dar și în străinătate, despre sistemele medicale și despre sacrificiile 
pe care trebuie să le faci: profesionale, financiare, sociale etc.
    
 În următorii trei ani, mi-am petrecut majoritatea timpului liber făcând
 practică pe acea secție și ca voluntar în cadrul SSCR, o asociație de 
studenți pasionați de chirurgie. A fost perioada din facultate care a 
contribuit cel mai mult la dezvoltarea mea ca om, ca viitor doctor, dar 
mai ales în care am decis că voi practica meseria de medic într-o altă 
țară. Nu a fost prea ușor să iau această decizie, dar era singura 
variantă pe care o vedeam în viitorul meu. Nu e momentul să explic 
motivele, sunt banale pentru oricine este cunoscător al sistemului 
sanitar din România.
    
 M-am documentat în legătură cu posibilitățile de emigrare ale tinerilor
 medici și am ajuns la concluzia că cea mai potrivită țară pentru mine 
este Franța. Momentul în care m-am decis să dau admiterea la medicină 
s-a repetat, doar că de data asta se numea ECN și se dădea în limba 
franceză, într-un oraș din Franța. Mi-am anunțat iar părinții, am 
cumpărat materiale necesare pentru învățat și m-am apucat să învăț și 
limba franceză.
    
 Anul cinci de facultate a fost o perioadă destul de aglomerată, pentru 
că aveam și stagiile de la facultate, activitatea din SSCR unde îmi 
luasem deja un angajament, practica de la chirurgie și, pe cât posibil, o
 viață socială. În ultimul an am încercat să mă ocup doar de facultate 
și pregătirea pentru examen. Chiar și așa, începeam să înțeleg de ce 
studenții francezi încep pregătirea pentru acest examen încă de prin 
anul trei. Trebuie să reții protocoale pentru absolut orice, o 
diversitate de investigații și tot felul de ultime tehnologii.
    
 Și din nou, fără a avea prea mult timp să conștientizez, m-am trezit că
 mai erau câteva zile până la examen. Din 2016, examenul a fost 
informatizat (fiecare candidat având un iPad la dispoziție, cu ajutorul 
căruia se conecta în sistemul dezvoltat de ei) și a constat în cinci 
probe: trei cu cazuri clinice cu întrebări în cascadă, o probă cu 120 de
 grile cu răspuns multiplu și o probă care s-ar traduce mot-à-mot 
„Lectura critică a articolului medical“. Mi s-a părut destul de 
obositor, dar sunt foarte entuziasmată de această experiență. Oricare va
 fi deznodământul, această experiență m-a ajutat să apreciez anumite 
domenii medicale. Lucrurile par mult mai frumoase, atunci când știi clar
 care este protocolul și nu ai niciun fel de restricții pentru a 
diagnostica și trata un pacient rapid și eficient.
    
 UMF rămâne pentru mine o reamintire a faptului că mereu este loc de mai
 bine, dar mai binele trebuie să îl cauți singur și în alte părți. Și un
 scurt mesaj pentru colegii mai tineri: Bon courage! Nu e nimic ce nu poți realiza dacă îți dorești cu adevărat.
Stud. Roxana-Alina POPA
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu