Ce luăm cu noi după șase ani de facultate
Autori: Stud. Andra-Elena DUMITRANA , Stud. Andreea-Mădălina PANCIU , Stud. Nicoleta-Monica FOTEA , Stud. Roxana-Alina POPA | 1 Iulie 2016
Patru
absolvente ale UMF „Carol Davila“ București scriu despre ce iau cu ele –
la final de facultate – în afară de diplomă, cearcăne și experiența
anxioasă a multor examene
Șanse și oameni
Șase ani. Prea mult. Aceasta a fost concluzia la care am ajuns împreună
cu colegii după ultimul examen. Cred că puteam să rămânem cu mai multe
informații dacă ar fi durat mai puțin și am fi avut apoi un an sau doi
(cum au englezii, că tot sunt pe buzele tuturor zilele astea) doar de
practică. Pentru mine, singurul merit al acestor ani e că știu mai multe
despre mine. Mai mult despre ce nu pot și nu vreau, mai puțin despre ce
pot și vreau.
UMF, așa cum îmi doresc să mi-o amintesc însă, este despre șanse de
neintuit și despre oameni extraordinari. Am simțit că am început
medicina abia în anul doi, datorită voluntariatului la UPU-SMURD
București. Îmi amintesc că am spus la finele acelui an universitar că nu
știu cum aș fi putut merge mai departe altfel. În ceea ce mă privește,
această meserie nu avea și nu are sens fără pacienți. Tot UMF mi-a
facilitat accesul la burse și la proiecte studențești, ambele atât de
necesare pentru a fi cine sunt acum, în special ca om. Erasmus în
Italia, stagiar în Mexic, trainer al Societății Studențești de Chirurgie
din România, voluntar în caravana medicală „Împreună pentru sănătatea
rurală“ și altele. Ciudat sau nu, cele mai frumoase amintiri sunt despre
medicină și încă ceva. Un ceva personal, care e în fiecare și pe care
trebuie doar să îl lași să iasă la suprafață. Curiozitatea, depășirea
limitelor, pasiunea pentru „a face“ sunt doar câteva din lucrurile care
m-au făcut să fiu studentă la medicină în felul meu.
Cea mai recunoscătoare sunt, bineînțeles, pentru oamenii întâlniți. Ne
lăsăm venele, pulsul, zgomotele cardiace, ralurile pulmonare,
ganglionii, ficatul, splina, nasul, urechile pe mâinile curioase și
începătoare ale celor care ne sunt colegi de câteva zile sau de câțiva
ani. Și facem asta pentru a ne împlini misiunea. E amuzant, ne distrăm
(chiar și cel căruia îi este produsă senzația de vomă în timpul
laringoscopiei), dar, în spatele scenei, stau fidele valorile care ne-au
ajutat să trecem peste toate examenele, discursurile descurajatoare,
eșecurile.
Tot după șase ani, pe lângă multe povești, știu că se așteaptă de la
noi să avem răspunsuri clare la două mari întrebări. Ei bine, nu le am.
Nu știu ce vreau să fac mai departe, nu știu unde voi fi peste doi sau
trei ani. Am doar câteva „pretenții“. Mi-ar plăcea să lucrez pe o secție
de copii și să îmi învăț meseria și afară. Poate voi fi mai sigură când
se vor fi terminat cu adevărat toate, după concursul de rezidențiat –
în funcție de alegerile parlamentare, după 20/27 noiembrie; eu sper cât
mai repede, e mai mult decât obositoare perioada care tocmai a început.
Și ajung astfel la o mare schimbare de care se face responsabilă UMF.
Deși la început, visam la specialități care ne impresionau rudele numai
din primele trei litere („chi-“...), cu gărzi, riscuri și ani mulți de
pregătire, acum mult ne gândim la specialități în care să fie loc și
pentru alte vise: o carieră academică autentică, familie, timp liber
etc. Dacă ar fi să mulțumesc punctual pentru ceva, pentru oameni și
pentru șansa de a mă autodescoperi aș mulțumi.
Cât despre ce va urma, nu ne simțim pregătiți (sau puțini se simt).
Vrem cu nerăbdare să înceapă doar pentru că sperăm ca, de data asta, să
fie mai aproape de ce am visat mereu. Vrem să fim implicați activ, să
învățăm cu folos, să devenim capabili să luam decizii, să ne asumăm
situații.
Repetăm de șase ani la această piesă, nu excelăm, probabil unii vor
pleca bombănind, în timpul spectacolului. Curajul de a ieși totuși pe
scenă vine din nădejdea că vom fi judecați cu blândețe de cei în măsură
să ne ghideze. Pacienți, colegi, mentori. Căci nu avem pretenția de a
vindeca, ci doar de a îngriji cu profesionalism și dragoste. Or, asta
doar împreună o putem împlini.
Stud. Andra-Elena DUMITRANA
Alegerea de a rămâne
Când
am intrat la facultate, nu-mi imaginam nici pe departe prin ce aveam să
trec în acești șase ani ce tocmai s-au terminat. Mă gândeam că în
sfârșit voi studia doar ceea ce mă pasionează cu adevărat și că voi fi
înconjurată de oameni cu aceeași pasiune. Priveam facultatea cu multe
speranțe și vise, dintre care unele s-au împlinit și altele nu. Am avut
și dezamăgiri, dar și oportunități la care nici nu visam.
În anul întâi, viața studențească a început cu voluntariatul în SSMB
(Societatea Studenților în Medicină din București). Participarea la
diverse proiecte de voluntariat m-a făcut să cunosc mulți prieteni,
alături de care am crescut în acești ani. M-a făcut să am o viață
studențească extracurriculară diversă și bogată, pe lângă munca de zi cu
zi la facultate. Dar eram fericită. Pentru mine facultatea nu a fost un
chin, nu a fost grea, a fost exact ce credeam că va fi, mi-a plăcut
ceea ce am făcut, ceea ce am învățat.
Tot în anul întâi l-am cunoscut și pe Traian, cel care avea să devină
soțul meu și cu care, la sfârșitul primului an, am plecat în prima
noastră călătorie, un stagiu internațional de practică. O lună în Cairo
(Egipt). De atunci se preconiza ceea ce aveam să devenim împreună.
Mediciniștii călători.
În următorii doi ani, am continuat să învăț și să fac voluntariat. Așa
am început să lucrez cu studenții străini care veneau la noi să facă
practica internațională de vară. Treptat, am ajuns să coordonez acest
proiect. La sfârșitul anului trei, am plecat în al doilea stagiu
internațional de practică în Taipei (Taiwan).
Să plecăm în străinătate cu un Erasmus ne gândisem încă din anul întâi.
În anul patru, am dat examenul și am câștigat o bursă de studiu în
Franța, Lyon, pentru întreg anul cinci. În plus, am plecat și în stagiul
internațional de practică la care visam cel mai mult: o lună în Sevilla
(Spania).
Primii patru ani de învățământ în România s-au scurs cu multe bune, dar
și cu rele. Dezamăgirile au venit în mare parte din speranța mea că voi
avea parte de un mediu universitar de elită, cu profesori foarte
pasionați și dornici de a învăța niște studenți la fel de pasionați.
Unii au fost așa: prof. dr. Mircea Ioan Popa, prof. dr. Miron Bogdan,
prof. dr. Emanoil Ceaușu, prof. dr. Alexandru Teodor Ispas, conf. dr.
Alexandru Florin Anca etc.
Într-adevăr, au marcat viața multor studenți și nu doar din prisma
învățăturilor medicale. Dar am întâlnit și cadre didactice mai puțin
interesate, alături de colegi poate la fel de dezinteresați, care m-au
făcut să am momente de frustrare și dezamăgire. Am continuat însă pe
calea mea, eu am învățat pentru mine și pentru viitorii mei pacienți,
luptându-mă an de an cu colegii mei pentru buget și pentru bursă.
Am plecat în anul cinci cu visul francez în minte și cu dorința unei
comparații realiste între cele două sisteme educaționale. Am trăit un an
fascinant, plin de greutăți și reușite și m-am întors cu puternica
dorință de a rămâne în țară. Pentru că nu totul este lapte și miere nici
dincolo, nici lucrurile nu sunt atât de rele pe cât vrem noi să credem
aici, în țară. După ce m-am întors din Franța, la trei săptămâni, am
plecat în ultimul stagiu internațional, unul într-adevăr deosebit –
medicină tropicală în Malang (Indonezia).
Toți acești ani și experiențele trăite m-au făcut să-mi dau seama și ce
vreau să fac mai departe în viață – boli infecțioase și tropicale. În
anul șase, am sedimentat lucrurile, am văzut cum ne-au transformat și
pregătit aceste experiențe. Acești șase ani trăiți în UMF au modelat
doctorul ce urmează să fiu. Și nu pot decât să mulțumesc. Pentru oamenii
cunoscuți, experiența internațională, pentru soțul meu și pentru
medicul ce urmează să fiu.
Stud. Andreea-Mădălina PANCIU
Supraomul în fața pacientului real
Din cele mai
Publicitate
vechi timpuri, medicului i-au fost atribuite puteri nemaiîntâlnite, în
care și eu în urmă cu șase ani, înainte de admiterea la Facultatea de
Medicină, credeam. Cu trecerea timpului, am realizat că de multe ori
capacitatea unui medic de a vindeca sau de a ameliora starea unui
pacient este limitată. Și că a te crede, ca medic, supraom este o
lamentabilă greșeală.
Au fost șase ani plini de povești și lecții de viață, a fost un periplu
de la agonie la extaz! Nu am realizat cât de repede a trecut timpul,
însă îmi amintesc cu drag de primul diagnostic corect, de primul
stetoscop, de prima resuscitare!
Am crescut pe parcursul facultății alături de prietenii și viitori mei
colegi, am înțeles că dincolo de pregătirea ta teoretică, ce poate fi
excepțională, trebuie să existe și capacitatea de a transmite încredere,
de a-l convinge pe cel din fața ta că ceea ce îi propui este benefic.
Nu de puține ori, tratamentul impune și schimbarea stilului de viață,
poate cea mai greu de acceptat, pentru că este contrar a ceea ce
individul a trăit până atunci. Credeam că este justă supărarea medicului
practician față de pacientul care nu respectă indicațiile și corectă
atitudinea „dacă nu faci cum îți spun eu, mergi la altcineva!“. Astăzi,
văd această situație ca un eșec al medicului de a explica și de a
convinge.
S-a încheiat un capitol frumos, de studenție, dar începe unul plin de
provocări, de tranziție de la pacientul ipotetic la cel real. Regret că
situația actuală a sistemului medical mă obligă să plec într-o altă țară
și nu cred că ar trebui să fim blamați cei care am decis pentru
viitorul nostru că este mai bine să ne înscriem la rezidențiat în altă
parte. Este aparent o decizie egoistă, dar nu poți să aștepți să ai
medici pregătiți și dornici să rămână, când, tu, Ministerul Sănătății,
nu faci nimic, nu asiguri cursuri de pregătire și perfecționare, ci
angajezi rezidenți pentru cinci-șase ani, fără a le asigura apoi
posibilitatea de a rămâne în clinica sau spitalul respectiv, sau măcar
șansa unui concurs corect, pentru că oricum la anul îți vor veni alți
rezidenți pe care îi vei putea exploata.
Mă întristează faptul că inclusiv asistenții universitari tineri pe
care i-am întâlnit de-a lungul timpului sunt resemnați, afișând frecvent
imposibilitatea de a-și argumenta și impune punctul de vedere. „Facem
așa, că așa spune șeful de secție“. Deși știi că este în dezacord cu
ceea ce reprezintă standardul astăzi, deși soluția propusă este posibilă
și în România și mai bună pentru pacient. Să pleci capul și să accepți
neclintit este greu de înțeles și mă face incompatibilă cu acest sistem
inflexibil.
Pasivitatea tinde să devină cuvântul de ordine. Puțini sunt medicii și
cadrele medicale universitare care înțeleg că medicina se schimbă și
trebuie să fii la curent cu aceste schimbări, să fii flexibil și mereu
dispus să înveți sau măcar să asculți fără a te crede superior. Rolul
unui profesor/mentor este de a te inspira, de a te face să îți dorești
mai mult de la tine, nu de a te submina.
Medicina nu mai este o profesie pe care o practici singur atotștiutor,
în turnul tău de fildeș, ai nevoie de colegi din alte specialități, de
sfaturile lor. Dar multora care lucrează astăzi în sistemul medical le
este imposibil să accepte acest „nu știu!“ care, greșit, te face
inferior celorlalți.
Există o permanentă neîncredere a pacientului față de medici, față de
competența lor, și nu trebuie judecați pentru asta. Cum poți să te
încrezi când nici medicii nu au încredere între ei, la nivel de
colegialitate? Seriozitatea și munca reprezintă singura șansă de a
reuși, din păcate de multe ori valori marginalizate și nerespectate în
societatea noastră. Poate părea o utopie să crezi că tu o să fii cel
care va schimba lumea, dar merită să încerci!
Stud. Nicoleta-Monica FOTEA
Nimic altceva în afară de medicină
Cred
că ar trebui să încep cu mărturisirea că, spre deosebire de majoritatea
colegilor mei, n-am simțit pasiunea pentru medicină încă din copilărie.
Decizia de a da examenul de admitere la medicină a venit în ziua în
care am realizat că e momentul să încep să mă pregătesc pentru facultate
și, după o relativ scurtă discuție cu mine, am ajuns la concluzia că nu
mă pot vedea făcând altceva în afară de medicină. De-atunci, lucrurile
au evoluat de la sine, fără să am prea mult timp să conștientizez ce se
întâmplă. Mi-am anunțat părinții, am început pregătirea, am luat
examenul de admitere la UMF „Carol Davila“, au urmat cursurile și
laboratoarele la facultate, sesiunile de examene au trecut, vacanțele nu
s-au prea simțit și m-am trezit abia aproape de sfârșitul anului doi,
când nu înțelegeam care e scopul acestei meserii și ce caut eu la
această facultate.
Am avut mare noroc că acea perioadă de incertitudine nu a durat mult.
Ceea ce a reușit în schimb să îmi dea sclipire în ochi și entuziasm în
legătură cu medicina a fost prima practică de vară, primul contact cu
spitalul și pacienții într-o secție de chirurgie generală.
Prima zi în care am participat activ la o operație a fost ziua în care
m-am îndrăgostit de medicină sau, mai corect, de chirurgie. Acolo am
avut norocul să găsesc niște doctori foarte bine pregătiți, mulți în
stagii prin străinătate, care pe lângă a fi profesori, au fost oameni și
mi-au vorbit deschis despre ce înseamnă să fii doctor la noi în țară,
dar și în străinătate, despre sistemele medicale și despre sacrificiile
pe care trebuie să le faci: profesionale, financiare, sociale etc.
În următorii trei ani, mi-am petrecut majoritatea timpului liber făcând
practică pe acea secție și ca voluntar în cadrul SSCR, o asociație de
studenți pasionați de chirurgie. A fost perioada din facultate care a
contribuit cel mai mult la dezvoltarea mea ca om, ca viitor doctor, dar
mai ales în care am decis că voi practica meseria de medic într-o altă
țară. Nu a fost prea ușor să iau această decizie, dar era singura
variantă pe care o vedeam în viitorul meu. Nu e momentul să explic
motivele, sunt banale pentru oricine este cunoscător al sistemului
sanitar din România.
M-am documentat în legătură cu posibilitățile de emigrare ale tinerilor
medici și am ajuns la concluzia că cea mai potrivită țară pentru mine
este Franța. Momentul în care m-am decis să dau admiterea la medicină
s-a repetat, doar că de data asta se numea ECN și se dădea în limba
franceză, într-un oraș din Franța. Mi-am anunțat iar părinții, am
cumpărat materiale necesare pentru învățat și m-am apucat să învăț și
limba franceză.
Anul cinci de facultate a fost o perioadă destul de aglomerată, pentru
că aveam și stagiile de la facultate, activitatea din SSCR unde îmi
luasem deja un angajament, practica de la chirurgie și, pe cât posibil, o
viață socială. În ultimul an am încercat să mă ocup doar de facultate
și pregătirea pentru examen. Chiar și așa, începeam să înțeleg de ce
studenții francezi încep pregătirea pentru acest examen încă de prin
anul trei. Trebuie să reții protocoale pentru absolut orice, o
diversitate de investigații și tot felul de ultime tehnologii.
Și din nou, fără a avea prea mult timp să conștientizez, m-am trezit că
mai erau câteva zile până la examen. Din 2016, examenul a fost
informatizat (fiecare candidat având un iPad la dispoziție, cu ajutorul
căruia se conecta în sistemul dezvoltat de ei) și a constat în cinci
probe: trei cu cazuri clinice cu întrebări în cascadă, o probă cu 120 de
grile cu răspuns multiplu și o probă care s-ar traduce mot-à-mot
„Lectura critică a articolului medical“. Mi s-a părut destul de
obositor, dar sunt foarte entuziasmată de această experiență. Oricare va
fi deznodământul, această experiență m-a ajutat să apreciez anumite
domenii medicale. Lucrurile par mult mai frumoase, atunci când știi clar
care este protocolul și nu ai niciun fel de restricții pentru a
diagnostica și trata un pacient rapid și eficient.
UMF rămâne pentru mine o reamintire a faptului că mereu este loc de mai
bine, dar mai binele trebuie să îl cauți singur și în alte părți. Și un
scurt mesaj pentru colegii mai tineri: Bon courage! Nu e nimic ce nu poți realiza dacă îți dorești cu adevărat.
Stud. Roxana-Alina POPA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu