Sorin Cazan: „Fără educație, un neam sărăcește și își pierde identitatea!”
„Educația
pune la îndemâna societății românești cel mai puternic instrument de
rezolvare a şomajului, a infracţionalităţii, a problemelor sociale de
tot felul şi a tuturor blocajelor care pot apărea în societate.
Rolul
educaţiei în societate trebuie înțeles la adevărata să importanță
pentru a realiza cât de profund este legată aceasta de tot angrenajul
comunităţii. Fără educaţie nu avem un mediu sănătos, nu avem o economie
normală, nu avem creşterea niciunui indice valoric în ansamblul
componentelor. Ceea ce blochează la această oră dezvoltarea societăţii
este tocmai răsturnarea valorilor, promovarea imposturii şi
transformarea ei în model. Expunerea lipsei de educaţie la televizor
devine paradigmă socială imitată şi perpetuată. Acest lucru afectează nu
doar imaginea sau desfăşurările publice, ci şi productivitatea
economică și normalitatea societății.
Fără
educaţie, un neam sărăceşte, îşi pierde identitatea, se prăbuşeşte în
confuzie şi manipulare şi nu îşi mai poate împlini destinul.
Acest
lucru nu se poate realiza însă în condiţiile subfinanţării sistemului
de educaţie care a făcut ca profesoratul, la toate nivelurile sale, să
nu mai fie un job vocaţional, chiar apostolic, ci un loc de angajare
oarecare, dacă nu chiar discreditat, considerat ca fiind rezervat celor
care nu reuşesc în altă parte.
Educaţia
poate rezolva toate cele patru crize şi reprezintă cea mai de preţ
investiţie a unei naţiuni. Resursele subsolului se pot termina, alte
investiţii pot eşua, dar educaţia unui popor nu dă greş niciodată şi
este singura garanţie că acea naţiune va supravieţui în indiferent ce
condiţii.
Promovarea
valorilor morale prin sistemul de educaţie va sprijini păstrarea
identităţii naţionale şi culturale, va duce la diminuarea
infracţionalităţii, la o calitate mai mare a muncii şi va aduce chiar
diminuarea crizei demografice pentru că va crea responsabilitate şi va
întări credinţa în familie. În acest sens, sistemul de învăţământ are
nevoie de câteva modificări radicale, în afară de cea care presupune
investiţie mai mare în acest domeniu.
Proiectul PRU începe cu redarea respectului cuvenit meseriei de dascăl. Iar acest repect cuprinde și nivelul de salarizare, dar și așezarea dascălului în ierarhia socială acolo unde merită.
Cât
despre beneficiarii actului educațional, PRU propune introducerea de
uniforme şcolare pentru clasele 1-8, după reguli și modele proprii
fiecărei şcoli. Am reduce astfel diferenţele sociale între cei care îşi
permit haine mai scumpe şi cei care nu. Este profund incorect ca în
sistemul public de educație să lăsăm diferențele de statut social al
familiilor din care provin elevii să fie atât de vizibile și să-i
afecteze grav pe aceștia din urmă. Aceste diferențe evidente de
posibilități materiale generează, la vârsta elevilor de gimnaziu,
mutații psihice aproape ireversibile. Generează, în foarte multe cazuri,
o mândrie nemeritată pentru elevii ai căror părinți au posibilități
materiale pentru că aceștia își creează și nutresc un sentiment de
superioritate pe baza posibilităților părinților și nu pe baza meritelor
lor. Totodată, generează frustrări profunde în mintea elevilor ai căror
părinți nu au venituri mari. Și iată cum școala românească lasă să
apară în comunitatea elevilor o ierarhie nedreaptă a nemeritatei
superiorități pe de o parte și a falsei vinovății pe de altă parte. Și
nemeritata superioritate și frustrarea acumulată vor genera efecte
negative majore în momentul în care acești elevi vor fi persoane adulte
și deci membri activi ai societății.
De
asemenea, în ciclul liceal, sistemul de acces printr-o repartizare
făcută de un calculator nu numai că este păguboasă, dar este un alt
element ce generează frustrări în rândul unora dintre elevi. Acest lucru
pune dorințele, aspirațiile și destinele elevilor la mâna hazardului.
Acest sistem privează elevul de dreptul real la opțiune și de primul
moment din viața sa când ar trebui că opțiunea pe care o face să-l
responsabilizeze. Elevul, în loc să fie pus în situația să se
autoanalizeze din punct de vedere al capacității, al aptitudinilor și al
aspirațiilor pentru a opta, iar apoi a se pregăti pentru și conform cu
propria opțiune, este pus în situația de a-şi face calcule matematice și
statistice cu privire la șansele de a fi repartizat prin hazard la unul
dintre licee. Este mai utilă în acest sens reintroducere sistemului de
admitere în licee pe bază de examen. În felul acesta se reduce și
inechitatea sistemului repartizării pe baza mediei atâta timp cât
evaluarea și notarea diferă ca exigență de la o școală la alta și de la
un profesor la altul!”
Sorin Cazan – candidat al PRU Neamț pentru Camera Deputaților
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu