10 INTREBARI FUNDAMENTALE PENTRU VIITORUL ECONOMIC SI SOCIAL AL ROMANIEI!
In calitate de prim-ministru al Guvernului care a conceput si promovat
proiectul noului Cod Fiscal consider ca toate partidele politice
parlamentare au datoria (inainte sau in timpul dezabaterii care incepe
maine in Parlament) sa raspunda opiniei publice la 10 intrebari legitime
si utile:
1. Considera ca noul Cod Fiscal propus de Guvern este
un instrument legislativ categoric mai bun decat cel aflat acum in
vigoare? Ajuta economia romaneasca sa se dezvolte in continuare,
pastrand si crescand numarul de locuri de munca, platind salarii mai
decente, achitand taxe mai mici si mai putine (sprijinind efortul
autoritatilor de combatere a birocratiei si evaziunii fiscale)? Daca nu
sunt de acord cu aceste afirmatii, de ce voteaza pentru?
2. Cand
au votat in unanimitate Codul Fiscal au stiut ce voteaza? Au citit
textul, specialistii lor au inteles prevederile si consecintele? Daca
da, de ce unele partide au considerat dupa vot si dupa trimiterea la
reexaminare ca noul Cod Fiscal este iresponsabil, nesustenabil, prost
conceput etc.?
3. De ce reprezentantii PNL/PDL au depus un
amendament privind scaderea cotei generale de TVA de la 20% (propunerea
Guvernului) la 19% si chiar au conditionat votul pozitiv de acceptarea
acestui amendament? Au avut calcule de impact sau a fost o simpla
propunere electoralista si populista? Daca era o propunere buna, de ce
au solicitat acum sa se revina la varianta Guvernului de 20%?
4.
Care a fost impactul estimat al cresterii TVA de la 19% la 24% si al
taierilor de salarii si al ajutoarelor sociale din 2010? Care dintre
partidele actuale considera si acum ca a fost corecta si utila viziunea
economica a guvernarii PDL de atunci, cand sute de mii de firme au dat
faliment, s-au pierdut peste 170.000 de locuri de munca stabile, s-a
redus cu 0,5 puncte procentuale potentialul economic, a avut loc o
cadere economica drastica, a explodat evaziunea fiscala, rata inflatiei
s-a dublat fata de 2009, iar puterea de cumparare a scazut dramatic
chiar cu 40% in cazul profesorilor, medicilor si a categoriilor sociale
cu venituri reduse?
5. Care este opinia partidelor politice
actuale - Romania ar trebui sa renegocieze tintele de deficit bugetar
ESA mai mici de 1% din PIB prevazute in actualul Medium Term Objective
sau sa tina cura de slabire (austeritate) si sa acumuleze deficite de
dezvoltare? Sau ar fi mai bine tintirea unor deficite bugetare ESA in
jurul a 2% din PIB si astfel sa se accelereze procesul de convergenta
fata de media UE28?
6. De ce Romania ar fi nesustenabila in
conditiile unui deficit de 2 - 2,5% din PIB si o datorie bruta
guvernamentala de 40% din PIB, iar Spania cu un deficit bugetar de 3,7%
din PIB si cu o datorie de 103% din PIB, Franta cu un deficit bugetar
estimat de 4,1% din PIB si o datorie publica de 98% din PIB, Portugalia
cu 2,8% din PIB si o datorie publica de 124% din PIB, Polonia cu un
deficit bugetar de 2,7% din PIB si o datorie de 50% din PIB sau Marea
Britanie cu un deficit bugetar de 3,6% din PIB si o datorie bruta de 91%
din PIB s.a.m.d., ar fi cu toate sustenabile?
7. Stiu
partidele politice ca 2014 a fost primul an din ultimii 12 cand Romania a
obtinut sold bugetar primar pozitiv, de 0,1% din PIB (adica soldul
bugetar fara plata de dobanzi a fost pe plus)? Este nevoie in continuare
de austeritate sau de masuri de crestere economica si noi locuri de
munca ? (o dezbatere ideologica fundamentala azi in cadrul Uniunii
Europene).
8. Stiu partidele politice ca in 2014 Romania a atins
tinta de deficit bugetar structural de 1% din PIB definita drept regula
fiscala in Tratatul privind coordonarea, stabilitatea si guvernanta in
cadrul Uniunii Economice si Monetare alaturi de Olanda, Germania,
Danemarca si Austria? Si ca a avut un deficit bugetar MAI MIC decat cel
prevazut in acordurile cu FMI/CE/BM? Este bine sa pastram aceasta
situatie sau sa cheltuim mai mult din banii nostri pentru dezvoltare si
cresterea nivelului de trai?
9. Doresc partidele politice un nou
Acord Stand By cu Fondul Monetar International stiind ca Romania
indeplineste criteriile de calificare pentru un alt tip de Acord -
accesarea unei Linii de Credit Flexibile (avand conditii macroeconomice
similare cu ale Poloniei)?
10. Considera partidele politice ca
actualul curs de crestere economica neintrerupta din 2012, scadere a
somajului si ridicare a puterii de cumparare si a nivelului de trai al
populatiei este sau nu afectat de crize si scandaluri politice avand ca
pretext masuri economice? Sau de inconsecvente legislative absolut
ridicole (de felul „votam in unanimitate Codul Fiscal si dupa o luna
anuntam ca este gresit si nu il mai sustinem”)? Este necesar si se poate
incheia un acord politic pentru dezvoltare economica si cresterea
nivelui de trai (care sa cuprinda cel putin principalele obiective
privind nivelul de fiscalizare, salariul si pensia medie, modul de
finantare in educatie si sanatate) - asa cum s-a facut pentru Aparare?
Astept si eu si toti cetatenii acestei tari raspunsurile partidelor
politice parlamentare la aceste intrebari clare si importante care
definesc politicile publice in domeniul economic social! Cine nu
raspunde (daca va fi cineva) este evident ca, de fapt, habar nu are ce
sa faca cu economia si viata de zi cu zi a acestei tari!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu