duminică, 25 septembrie 2016

”112” în loc de medicină școlară la Neamț


doctorÎn primele zece zile de la startul noului an școlar, Direcțiile de Sănătate Publică trebuie să primească date cu privire la triajul epidemiologic efectuat în unitățile de învățământ. Acest triaj este făcut, după caz, de medicii școlari, asistenții medicali și, la nevoie, de asistenții medicali comunitari sau, prin contract, cu medicii de familie. Cum arată rețeaua de medicină școlară din Neamț?
Păi, dacă nu știați, spre exemplu, la Bicaz, nu există niciun medic, ci doar 3 asistenți care trebuie să facă față preșcolarilor, elevilor de gimnaziu și liceenilor. Mai mult, în dreptul dispensarelor stomatologice școlare, DSP Neamț a completat cu un mare zero.
Pe Roman și Târgu Neamț nu există decât câte un medic școlar și, în total, 31 de asistenți medicali. La capitolul cabinete stomatologice, cele două orașe împart câte un medic și câte un asistent.
În Piatra Neamț,numărul medicilor stomatologi (7) îl bate pe cel al medicilor școlari (6). În privința asistenților medicali, numărul lor (32) este aproape la egalitate cu cel al asistenților de la celelalte unități de învățământ din întreg județul (34). În rural, deși a existat o comasare intensivă a școlilor, în ultimii ani, medicii și asistenții școlari lipsesc cu desăvârșire.

Legea ocolită sau încălcată

Potrivit dr. Mirela Grădinaru, purtător de cuvânt al DSP Neamț, responsabilitatea asigurării personalului medical pentru școli cade în sarcina primăriilor: „Medicii școlari sunt angajații primăriilor, dar sunt bugetați de Ministerul Sănătății.
Cu toate acestea, cele mai multe Primării invocă faptul că necesarul de medici și asistente nu poate fi completat, deoarece angajarea de noi persoane trebuie să fie însoțită de aprobarea Ministerului Sănătății pentru finanțarea plății personalului suplimentar. Practic, cu alte cuvinte, o primărie nu poate angaja dacă nu are acceptul Ministerului Sănătății.
Normarea personalului medical din unităţile de învăţământ (potrivit Ordinului nr. 761/2012 privind modificarea anexei nr. 4 la Metodologia privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare autorizate/acreditate) se realizează după cum urmează:
Grădiniţe:
a) grădiniţe cu program normal (8-12) – 100 de preşcolari (5 grupe)/unitate:
– 1/2 normă post asistent medical/unitate;
– 1/4 normă post medic/unitate;
b) grădiniţe cu program prelungit:
grădiniţe cu mai puţin de 100 de preşcolari (1-5 grupe)/unitate:
– un post asistent medical/unitate;
– 1/4 normă post medic/unitate;
grădiniţe cu mai mult de 100 de preşcolari/unitate:
– două posturi asistent medical (asigurare două ture);
– 1/4 normă post medic/unitate;
Şcoli:
a) şcolile cu mai puţin de 100 de elevi/unitate – 1/2 normă post asistent medical;
b) şcolile cu 101-999 de elevi/unitate – o normă post asistent medical;
c) şcolile cu mai mult de 1.000 de elevi/unitate – două norme post asistent medical (un asistent medical/tură);
d) şcolile cu mai puţin de 300 de elevi/unitate – 1/4 normă post medic;
e) şcolile cu 301-999 de elevi/unitate – 1/2 normă post medic;
f) şcolile cu mai mult de 1.000 de elevi/unitate – o normă post medic;
g) şcoli cu mai mult de 2.500 de elevi/unitate:
– o normă post medic dentist;
– o normă post asistentă medicală de stomatologie.
În lipsa unui medic școlar sau a unui asistent medical, reprezentanții școlii nu au de ales decât să apeleze la ”112”.
(Marian TEODOROF)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu